קיבלנו שיחת טלפון מלקוחה שביקשה להקים חנות אינטרנטית עבור לקוחה שלה. השאלה הראשונה שלה הייתה: "כמה זה יעלה?". כשניסיתי לברר מה בדיוק הם צריכים, מה התחום ומה הפיצ'רים הנדרשים, היא ענתה בחוסר ידיעה: "מה זה משנה? תן לי מחיר."
אנשים לעיתים חושבים שבניית חנות אינטרנטית זה תהליך פשוט, אך הם לא מבינים את גודל האחריות והמורכבות שבזה. חנות אינטרנטית היא עסק לכל דבר. יש לטפל בהזמנות, לבחור חברת סליקה מתאימה ולהתחבר לחברת משלוחים עם ממשק מתאים. למשל, לא כל חברת סליקה יודעת להתמודד עם מנויים חודשיים מתחדשים.
בנוסף, יש לחשוב גם על נושא השרתים. בחירת השרת המתאים היא קריטית כדי להבטיח שהחנות תפעל בצורה חלקה ובטוחה. השרת חייב להיות מהימן, מהיר ומאובטח כדי להתמודד עם נפח התנועה, במיוחד בזמן מבצעים או חגים. השאלה היא האם הלקוחה מבינה את הצורך בשרת איכותי ואם יש לה תקציב לכך.
נניח שהכל לפי הספר ואנחנו מקימים את החנות. מהו תקציב הפרסום של הלקוח? האם הוא מתכוון לקדם את החנות? ללא קידום, ההשקעה בחנות עלולה להיות לשווא. האם הלקוחה מוכנה להשקיע בעסק הזה במשרה מלאה, או שיש לה מישהו שיטפל בהזמנות ויתן שירות לקוחות?
יש כל כך הרבה שאלות שצריך לשאול את הלקוח לפני שמתחילים בבניית החנות. לרוב, הלקוחות לא מודעים לכל ההיבטים האלה ורק מכירים את חווית הרכישה באינטרנט. הם לא מודעים לכל המערכת שמאחורי חנות אינטרנטית.
אני נתקל בהרבה לקוחות שמספרים שהציעו להם חנות באינטרנט במחיר נמוך, אבל כשאני מתחיל לשאול את כל השאלות הללו, מתברר שהלקוח לא מבין למה הוא נכנס. לצערי, הרבה בוני אתרים לא שואלים את השאלות הנכונות. הם רואים את הלקוח רק כמספר בחשבון הבנק שלהם. חשוב לזכור את העקרון: אהבת לרעך כמוך – מה שאתה רוצה בשבילך, תרצה גם עבור הלקוחות שלך.